
Wij geloven dat mensenkennis en wijsheid hét verschil maken in organisaties. Casper van Baerle, alias Barlaeus, schreef hier al over in de 17de eeuw in zijn rede “mercator sapiens”, de wijze koopman. Die wijze koopman functioneerde op basis van vertrouwen en vakmanschap en menselijke waardigheid. Geert Mak haalde Barlaeus aan in zijn Raiffeisenlezing in 2004, waarin hij waarschuwde voor de omstandigheden die dat systeem in de gouden eeuw om zeep hielpen, te weten “gewichtigdoenerij, oneerlijkheid en vriendjespolitiek”.
Toen Barlaeus Advies in 2006 startte hebben wij niet lang hoeven nadenken waarom we Barlaeus Advies wilden heten; het staat voor een eerlijke, onpartijdige insteek in ons werk.
Wij hebben ruime ervaring met en kennis van de arbeidsmarkt en de (lokale) overheid en de non-profit. Voor alle activiteiten die met werving en selectie, interim-management en loopbaanbegeleiding te maken hebben, zijn wij partners voor onze klanten.
Barlaeus Advies heeft geen groei-ambities omdat we graag al het werk zelf willen doen. Zowel de intake als de invulling, zowel de administratie als de gesprekken met kandidaten doen we zelf. Dit omdat we geen ruis op de lijn willen. Overigens is dat geen straf want we vinden ons werk leuk. Bovendien komt dit de kwaliteit van onze dienstverlening ten goede, zo merken wij altijd weer.
Verdiepen in wat mensen beweegt en hoe organisaties werken, wat de maatschappelijke en marktontwikkelingen zijn en met plezier werken; zo werken wij dagelijks.
Barlaeus Advies is daarnaast een bureau dat zich niet uitdrukkelijk wil profileren op diversiteit omdat we dat vanzelfsprekend vinden. In de voordracht van kandidaten gaan we uit van een realistische afspiegeling van de maatschappij waarbij we de gedachte van Belbin graag meenemen: variëteit en diversiteit in teams zorgen voor het beste resultaat voor de organisatie. We hebben een divers netwerk wat blijft doorgroeien.
“Door benoemen verder” heeft voor ons een tweeledige betekenis. Aan de ene kant maak je het verschil door de juiste persoon op het juiste moment in de juiste context te benoemen. Aan de andere kant maak je het verschil door het eerlijk benoemen van zaken die een oplossing in de weg staan en waarover je je verwondert.
Om met de woorden van Geert Mak te spreken toen hij Casper van Baerle aanhaalde: “hij legt in zijn rede een bijna vergeten aspect van het succesvolle ondernemerschap bloot, namelijk vertrouwen en eerlijkheid”.
Onze missie is met “door benoemen verder” een samenvatting van de wijze woorden van Casper van Baerle alias Barlaeus.